Pages

Ads 468x60px

Sunday, May 27, 2012

TAHU TAK CPR JUGA BOLEH BUAT ATAS DIRI SENDIRI?? TERUTAMANYA KETIKA SERANGAN JANTUNG..

Let's say, pada lewat petang  anda memandu pulang (tentu sekali seorang diri) selepas kesukaran luar biasa di tempat kerja, anda benar-benar letih dan kecewa. Tiba tiba anda mengalami kesakitan teruk di dada dan mula merebak hingga ke lengan dan tulang rahang.

Ketika itu anda hanya berada 5km sahaja dari hospital terdekat, malangnya anda tak pasti sama ada sempat sampai di sana atau tidak

WHAT TO DO????

Setahu saya anda semua telah di latih melakukan CPR, tetapi tidak di ajar bagaimana hendak melakukannya pada diri sendiri kn?? kn??

How to survive a heart attack when alone??





Since many people are alone when they suffer a heart attack, tanpa bantuan, seseorang yang degupan jantungnya  tidak stabil akan mula pitam.... hanya 10 saat sahaja sebelum tidak sedarkan diri..

WHAT TO DO ELSE??

Answer... jangan panik, sebaliknya batuklah berulang kali dengan kuat dan bersungguh sungguh..
Tarik nafas dalam-dalam sebelum batuk... dan batuklah sedalam-dalamnya dan sepanjang-panjangnya seperti hendak mengeluarkan kahak dari jauh dalam dada..




Tarikan nafas dan batuk perlu di ulang tiap tiap 2 saat tanpa henti hinggalah bantuan tiba atau sehingga degupan jantung kembali normal.

Don't ever think that, anda semua akan bebas dari serangan jantung as your age is less than 25 or 30.... Hari ini, di sebabkan perubahan gaya hidup, serangan jantung tidak mengira umur....


Thanks for reading..




0 bakal falsafah: